perjantai 18. maaliskuuta 2016

Kodistaja...


Olen miettinyt sisustamista.

Muutamasta lempiblogistani särähtää silmään, kuinka kodista on sisustettu mies pihalle.
"rempattiin ukon huonetta, minä valitsin sinne... ihana kevään sävy, sopii silmääni, lajittelin rumat varusteet ulkovajaan..."
Ukko tuskin valitsisi ihania kevään sävyjä man gaveen.

Myönnän, että olen välillä ollut sisustustyranni, torpannut suoralta kädeltä Sandelsin logoin varustetut aurinkovarjot ja prätkäposterit, mutta silti voisin väittää että yhdessä ollaan koti tehty, mies valitsi puolet tapeteista, minä puolet.
Mies halusi krouvia metallia, minä vanhanajan maaleja, ne sopivat hyvin yhteen kun pistää sopimaan.

   Ja hitsi että nielaisin ylpeyteni kurkkuun ja myönsin ukkokullan valinneen parhaan sävyn Porin mattiin ja kauniimmat tapetit kun meikäläinen olis ikinä osannu ideoida.

Moni vetää kauden trendivärein seinät ja hankkii ne kauden hoteimmat kalusteet miettimättä miltä ne näyttää kymmenen vuoden kuluttua, keskustelin kerran jäteaseman miehen kanssa ja hän kertoi kuinka kauden    trendikamppeet päätyy sykleissä kaatopaikalle, oli juuri menossa erään männävuosien hittikalusteen poisheitokuukausi ja hän näytti röykkiöittän ko. mööbeliä pinottuna.

Myönnän että sisustuslehdet inspiroi, olen ihan sisustuslehti-addikti ja rakastan katsella kauniita kuvia kauniista kodeista. Poimin myös silmää miellyttäviä kauden kapistuksia omaan kotiin,  ja joitain uusia ideoitakin, olipa ne trendejä-tai ei, mutta mietin aina että onko se sellainen joka kestää aikaa ja sisustussilmää.

Eräs ilta pohdiskelin että oikeastaan en ole sisustaja ollenkaan, en ole ikinä osannut elää trendien tahdissa, tai tehdä muodikkaita kokonaisuuksia. Olemme enemmänkin"kodistajia".

Me olemme yrittäneet tehdä kodista käytännöllisen, mukavan ja toteuttaa koko perheen ideoita.
Olen hammasta purren katsellut kuinka yläkerran aulaan ilmestyi kuivattu hauen pää, dartsitaulu ja valtavat retrostereot. Olin ajatellut jotain ihanaa antiikkisohvaa, viherkasveja ja 50-luvun jalkalamppua.
Nykyään hauen pää ja mä tullaan jo toimeen ja dartsitaulukin istuu tapettiin ihan kivasti. Meillä väkisin sisustaminen ei onnisu (enää), yhteinen kodistaminen on paljon mukavampaa. Me viihdytään täällä ja jotenkin noi kaikki makaaberit, oudot kapistukset sopii meidän outoon huumoriin ja vieläkin uniikimpaam "makuun" :D


Uniikista mausta tulikin mieleeni kuinka onnekas olen.
Mun elämän tärkeimmät miehet tajuaa että ei joka likka halaja rubiineja ja rehuja. 

Jotkut yksilöt liekittyy pärinästä, paukkeesta ja bensankatkusta.
Tippa tuli linssiin kun pihalle tönättiin maailman ehkä kaunein kapistus, vanha ROYAL ENFIELD!

Siis mun murustahan ei pakkaseen jätetty joten tuossa se nyt tönöttää keskellä olohuonetta ja on kaunein sisustusesine nevö!

Hienovaraisesti toivoin satulan vaihtoa vanhempaan, uutta stongaa ja silmää hivelempää ilmansuodinta ja tuo ihana mies on metsästänyt osia ympäri suomea, haaveissa on että tuosta kuoriutuu Ace Racer-hengessä hienovaraisesti muokattu vintagepyörä.
Täytyy sanoa että afaltti polttaa niin maan kuumasti että nahkatakki ja ajobuutsit on jo rasvattu ja kaasukäsi nykii.


Mukavaa viikonloppua!

4 kommenttia:

  1. Tuo "kodistaja" on kyllä hyvä termi ja koen itsekin sujahtavani tämän käsitteen alle. Haluan kotiini vain sellaisia esineitä ja huonekaluja, jotka oikeasti miellyttävät omaa silmääni ja kestävät aikaa. En ole siis kovin trendikäs, enkä lämpene kovin helposti asioille vain siksi, että ne ovat "in".

    Minä olen meillä se innokkaampi sisustuksen ja kodin suunnittelija, mutta miehellä on kyllä ihan yhtäläinen päätäntävalta ja monesti minun ideani onkin torpattu, kun mies ei ole niistä innostunut. Ja hyvä niin. Näin kotimme miellyttää sen molempia asukkeja. Onneksi makumme ovat hyvin pitkälti samanlaiset. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitäs me kodistajat! :) Ihanaa kevättä ja kodistus intoa!

      Poista
  2. Meilläkin maku on molemmilla hyvin sama mööpeleiden ja isojen juttujen suhteen. Melko miehen ja poikien hallinnassa on olkkari tietokoneineen :D Mä olen sitten omalle työpöydän pätkälleni vähän laittanu jotain tyttömäistä :D :D :D

    VastaaPoista